Een dementievriendelijke winkel, middenstand en detailhandel

Dat is de inzet van de nationale campagne ‘dementievriendelijke winkel’ die op maandag 29 oktober is gestart door SAMENDEMENTIEVRIENDELIJK. Tijdens de campagne brengen zij hun vernieuwde online training ‘In de winkel’ onder de aandacht.

Nu met extra situaties en nieuwe vragen
Met een vergrijzende bevolking krijgen winkelmedewerkers steeds meer te maken met mensen met dementie. Denk aan klanten die tot 4x per dag hetzelfde komen kopen, niet goed weten hoe ze moeten betalen, onrustig gedrag vertonen of de weg kwijt zijn. Om iedereen die in de retail of detailhandel werkt meer handvatten te geven in het omgaan met mensen met dementie is er de gratis online training ‘In de winkel’ van SDV. Sinds kort zijn er aan deze training extra situaties met nieuwe vragen toegevoegd en is hij geschikt voor een brede groep winkelmedewerkers.

Een klein beetje extra aandacht maakt een groot verschil
Een aantal grote retail organisaties is al gestart met het dementievriendelijk maken van hun filialen, zoals Albert Heijn en KPN. De training werd met succes aangeboden aan hun winkelmedewerkers. Directeur Winkels en Distributie Cees van Vliet van Albert Heijn: “Met plezier boodschappen doen, ook als iemand dementie krijgt. Dankzij de training weten onze medewerkers hoe ze mensen met dementie goede service kunnen bieden. Een klein beetje extra aandacht maakt een groot verschil.”

Gratis online training ‘In de winkel’
Werken in een winkel die veilig en vertrouwd is voor iedereen. Oók voor mensen met dementie. Dat wil jij toch ook? In de gratis online training ‘In de winkel’ leer je de signalen van dementie herkennen en leer je hoe je goed omgaat met mensen met dementie.

Een meneer komt voor de vierde keer die dag in jouw apotheek een zalfje halen. Zonder recept. Of je ziet in jouw supermarkt een keurige mevrouw die zomaar pakken koffie uit het rek op de grond laat vallen. Hoe reageer jij?

Je kunt de training in je eentje volgen, maar ook als team! Wel zo gezellig en stimulerend. Nodig je medewerkers of collega’s uit en doe allemaal een training. Hoe beter jullie mensen met dementie kunnen helpen, hoe beter jullie klantenservice!

Tegen een kleine vergoeding kan ook een training op locatie worden aangevraagd. Een speciaal hiervoor opgeleide trainer biedt medewerkers een gerichte training met voorbeeldsituaties uit de dagelijkse praktijk van jullie filiaal.

Bron en informatie (20 oktober 2018) Samen Dementie Vriendelijk https://samendementievriendelijk.nl/nieuws/online-training-winkel-vernieuwd

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.