Tablet gemakkelijk bij beeldbellen – Individueel abonnement en subsidie voor organisaties

Corona maakt communicatie met elkaar niet gemakkelijk. He beleid is afstand houden en niet bij elkaar op bezoek gaan. We kunnen natuurlijk elkaar bellen, whats appen en skypen.
Een tablet wordt beschouwd als het meest gebruiksvriendelijke apparaat voor beeldbellen. Het gaat daarbij vooral om het touchscreen, dat is makkelijker dan een toetsenbord-met-muis. Ook is een tablet  niet moeilijk te bedienen omdat het een redelijk groot beeld heeft.

 

Communiceren op afstand
Een overzicht “Communiceren op afstand” staat op https://www.dementie-winkel.nl/sociale-relaties-contact-communicatie-communiceren-op-afstand . U kunt natuurlijk ook uw neefje of nichtje ( u kent vast wel een “nerd” in uw omgeving) vragen voor tips en trucs.
Twee voorbeelden
1.Memory Lane
“Altijd en overal zorg verlenen – Ook als je er even niet kunt zijn.
Als je ouders zorg nodig hebben, wil je er altijd voor ze zijn. Maar je kunt niet altijd bij ze zijn. Je hebt immers je werk. De kinderen. Het huishouden. En je kunt maar één ding tegelijk. Het gepatenteerde ZorgScherm van Memory Lane biedt je de perfecte oplossing: Via een speciaal voor ouderen ontwikkeld touchscreen en een handige app blijven jullie continu met elkaar verbonden. Zo kun je altijd en overal zorg verlenen. Ook als je er even niet kunt zijn”.  Bron en meer informatie op https://mymemorylane.com/

 

2.Compaan
“Gemaakt voor mensen die het lastig vinden om met een gewone computer of tablet te werken. Gegarandeerd oma-proof! Speciaal gemaakt voor ouderen. Overzichtelijk en makkelijk in gebruik. Vertrouwd dichtbij. Alleen toegankelijk voor familie en vrienden. Mantelzorg 2.0: op afstand een oogje in het zeil te houden. Verbinden generaties met elkaar en helpen mensen graag voor elkaar te zorgen. Persoonlijke support met een vrolijke toon. Gebruik leuk en makkelijk.
Duurzaam geproduceerd”. Bron en meer informatie op https://www.uwcompaan.nl/
SET: Uitbreiding subsidieregeling voor organisaties  coronavirus (SET COVID-19)
In verband met de grote belangstelling voor SET Covid-19 nemen RvO tijdelijk geen nieuwe aanvragen in behandeling (gegevens d.d. 31 maart 2020). Deze situatie is van korte duur. Zij bekijken in overleg met het ministerie van VWS hoe we het loket zo spoedig mogelijk weer open kunnen stellen.
Zodra er meer bekend is, komt de info op de website.
Heeft u al een aanvraag ingediend? Dan nemen wij uw aanvraag in behandeling en krijgt u zo snel mogelijk bericht.
Uitbreiding SET-regeling
Aanbieders van zorg of ondersteuning die rond de coronacrisis extra willen inzetten op digitale zorg op afstand voor mensen thuis, kunnen in aanmerking komen voor de uitbreiding van de SET-regeling. Deze uitbreiding voorziet in digitale toepassingen bedoeld voor cliënten of hun mantelzorgers.
De zorg aan thuiswonende kwetsbare ouderen of mensen met een chronische ziekte of beperking staat onder druk door het coronavirus (COVID-19) en de maatregelen om verspreiding van het virus te voorkomen. Organisaties in de zorg hebben daarom snel behoefte aan meer technologische mogelijkheden om zorg op afstand te kunnen bieden (voor voorbeelden: zie ‘Digitale toepassingen’).
Het ministerie van VWS heeft daarom besloten de Stimuleringsregeling E-health Thuis (SET) uit te breiden met een coronaloket. Dit is een tijdelijke uitbreiding van de regeling. Het geeft aanbieders van ondersteuning of zorg de mogelijkheid om een subsidieaanvraag te dienen. Voorwaarde is wel dat maar één aanvraag per aanbieder ingediend en in behandeling genomen kan worden. Pas als die aanvraag en de uitvoering ervan is afgerond én de coronacrisis nog aanhoudt, kan een volgende aanvraag voor nieuwe activiteiten worden ingediend.
Meer informatie op https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/stimuleringsregeling-ehealth-thuis-set/uitbreiding-set-covid19

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.